We proposed an analysis comparing the dramatic literary work Twelfth Night, by William Shakespeare, and the homonymous staging carried out by director José Cotero in the Autonomous University of the State of México (UAEM), Mexico, in 2015. The study focuses on the masked play and social pressure that forces the characters to fake their own condition, characteristical feature of Elizabethan Comedies. Finally, we emphasized the feminist reinterpretation of the scenic production that gives an account of the complex acceptation process of any group different from heteronormative model, despite the nowadays achieved changes in public policies and civil rights.
Se propuso un análisis comparativo entre la obra dramática Noche de epifanía, de William Shakespeare, y la puesta en escena homónima que el director José Cotero llevó a cabo en la Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM), México, en 2015. El estudio se centró en el juego de máscaras y la presión social que orilla a los personajes a simular su propia condición, característica de las comedias isabelinas. Finalmente, se hizo énfasis en la reinterpretación feminista de la ejecución escénica, la cual da cuenta de la discusión sobre el complicado proceso de aceptación de cualquier grupo distinto al modelo heteronormativo, a pesar de los cambios que se han logrado en nuestros tiempos en cuanto a políticas públicas y derechos civiles.